Thekkady/Madurai/Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Stan Bessems - WaarBenJij.nu Thekkady/Madurai/Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Stan Bessems - WaarBenJij.nu

Thekkady/Madurai/Mysore

Door: Stan Bessems

Blijf op de hoogte en volg Stan

05 Mei 2016 | India, Mysore

Inmiddels zijn we alweer 4 dagen en ongeveer 1000 km verder sinds Alleppey.
Vanuit dit stadje aan de kust zijn we de bergen ingereden richting het plaatsje Thekkady. Deze is beroemd om zijn nationaal park, waar tijgers zouden zitten. Na 4,5 uur rijden over slingerwegen kwamen we aan bij ons hotel, el paradiso. Vanuit het hotel vetrokken we naar het nationaal park ‘periyar’, waar we een boottocht hebben gemaakt (zie foto’s). Helaas geen tijgers gezien, wel bizons en wilde zwijnen.
Het plaatsje thekkady stond bekend om zijn goede ‘martial arts’ shows, en dus kochten we een kaartje. Dit was erg indrukwekkend, er werd gevochten met zwaarden, dolken, en met de vuist.
Na een heerlijke nacht in el paradiso werd ons een heerlijk ontbijtje voorgeschoteld: meloen, brood met kokos en toast. Bij ons aan de tafel zat een indiaas stel die hun trouwdag vierden. Zij gaven ons een deel van de trouwtaart, hetgeen een ongemakkelijke situatie opleverde. We twijfelde namelijk of het nog wel eetbaar was, en durfde het dus eigenlijk niet aan. Toen de gastheer kwam vertellen dat hun taxi stond te wachten en ze dus weg moesten, konden we de taart met goed fatsoen laten staan. Voor ons begon de dag met een bezoek aan een plantage, waar we uitleg kregen over de meest verbouwde specerijen: peper, vanille, kaneel, gember, koffie, cacao etc. Erg leuk om eens te zien waar het eigenlijk vandaan komt wat wij thuis in potjes bij de Albert Heijn kopen.
Vervolgens bezochten we een olifanten reservoir, hier trainde ze olifanten en gebruikte ze olifanten voor het verplaatsen van boomstammen. Je kon tegen betaling op een olifant rijden en hem later voeren en wassen. Dit hebben we natuurlijk gedaan. (zie foto’s). Vanuit dit olifanten paradijs vertrokken we alweer richting de volgende stad Madurai. Hiervoor moesten we de grens oversteken van de provincie Kerala naar de provincie Tamil Nadu. 5 meter over de grens merkte je al dat er een stuk meer armoede was in deze provincie, tevens spraken ze hier weer een andere taal. De trip naar Madurai was weer ongeveer 4 uur, waarvan we zeker 3 uur langs bananen, rijst en mango plantages reden.
In Madurai bezochten we een van Indias indrukwekkendste tempels: de Meenakshi tempel. Vanuit heel de omgeving kwamen mensen hiernaartoe om offers te brengen, te bidden voor hun ongeboren kind, of hun dierbare. Na ongeveer 1.5 rondgeleid te zijn door een gids in deze tempel, waren we een heel stuk wijzer wat betreft het Hinduisme. De rest van de middag besloten we in verband met de hitte (41 graden) te relaxen aan het zwembad van het hotel. ’s Avonds stond ons namelijk het volgend avontuur te wachten: de 14 uur durende treinreis richting Mysore (zie foto’s).
Aangekomen in Mysore was er geen tijd te verliezen. We ontmoetten onze nieuwe taxi chauffeur Satish. Hij bracht ons naar het hotel, en vervolgens richting ‘chadmundi hill’. Op deze heuvel zou volgens het hinduisme vroeger een demoon hebben geleefd, die uiteindelijk door een goede god is verslagen. Hier stond natuurlijk ook weer een mooie tempel. ’s Middags hebben we een zijde fabriek bezocht, erg interessant, hier mochten helaas geen foto’s gemaakt worden. In de avond at ik een heerlijke chicken masala met daarbij rijst en naan brood onder het genot van een heerlijke kingfischer (plaatselijke biermerk). Goed leven!