Hampi, stad van de Tempels en Views - Reisverslag uit Hampi, India van Stan Bessems - WaarBenJij.nu Hampi, stad van de Tempels en Views - Reisverslag uit Hampi, India van Stan Bessems - WaarBenJij.nu

Hampi, stad van de Tempels en Views

Blijf op de hoogte en volg Stan

01 Juni 2016 | India, Hampi

Reisverslag Hampi
Van vrijdag 27 op zaterdag 28 mei ben ik samen met Bob met een nachtbus richting Hampi gegaan. Hampi is een stad me oude opgravingen van oude tempels, en is tevens een stad bekend om zijn rotsen en om zijn mooie landschap. Met de nachtbus was het een reis van ongeveer 10 uur. Eerder had ik al eens met de nachttrein gereisd maar een nachtbus toch ook weer een avontuur. Het gaat om een bus zonder airco met 5 rijen stapelbedden, aan een kant van de bus eenpersoonsbedden aan de andere kant twee persoonsbedden. Bij het boeken van de bus hadden we er gelukkig rekening meegehouden dat we samen op een tweepersoonsbed zouden liggen, anders had je dus naast een vreemde moeten slapen.
Eenmaal in de bus waren we erg blij met onze plek, een prima bedje, op de 4e rij en het bovenste bed. Het was wel erg warm, als de bus stil stond, en er dus geen wind door de ramen kwam, zweette je je kapot. De struggle was echter om niet te veel te drinken tijdens de rit, want naar de WC dat kon niet. De bus stopte eigenlijk niet en hij had geen toilet aan boord. Uiteindelijk, toen onze buurman was uitgehoest en uitgerocheld ben ik toch in slaap gevallen en heb ik nog een best goede nachtrust gehad.
We kwamen ongeveer om 8 uur in de ochtend aan in Hospet, de grotere stad naast Hampi, waar we een autorikshaw vanuit de bus aanhielden om ons richting Hampi te rijden. In Hampi hebben we ons opgefrist, ontbeten, spullen in het hotel neergezet en op pad gegaan. We wisten van andere studenten in Manipal dat we een dag een brommertje moesten huren om zo het noordelijke gedeelte van Hampi te bezichtingen, we besloten dit de eerste dag te doen. (Hampi is opgedeeld in noorden en zuiden door een rivier) zie foto’s.
Op vlakke wegen en berg af kwamen we goed vooruit en haalde hij een snelheid van ongeveer 50km/h. Berg op moesten we afstappen en het brommertje omhoog duwen. Een half uur voordat we het brommertje moesten terug brengen, liep de voorband leeg. Gelukkig was er 500 meter verder een automonteur die ons voor 100 rupi de band kon maken.
Met brommertje reden we dus steeds van berg naar berg en tempel naar tempel. Bij de laatste tempel heeft een indier ons meegenomen naar het hol van een Cobra, hier kwamen mensen naar toe om te bidden, omdat wij het hol ook hadden bereikt kregen we een rode punt op ons voorhoofd van de vriendelijke Indier. Het paadje er naartoe was wel ruig, zie filmpje.
Savonds hebben we lekkere curry’s gegeten bij de Mango Tree, het restaurant waar we ook de rest van het weekend geluncht en gedineerd hebben.
Op zondag hadden we een rikshaw gehuurd die ons naar alle opgravingsplaatsen heeft gebracht. Maar eerst, nog voor het ontbijt, zijn we gaan kijken hoe ze de Tempel Olifant gingen wassen in de rivier. Na het ontbijt stond de rikshaw klaar. Na twee plaatsen met tempels te hebben bekeken werd het allemaal een beetje van hetzelfde, de tempels lijken allemaal op elkaar. De views en het landschap eromheen zijn misschien wel het mooiste. Bovendien was het 40 graden en kregen we het vochtverlies niet bij gedronken, later in de middag hadden we dus besloten om niet te lang bij de tempels te blijven en naar de rivier te gaan om daar te relaxen en te genieten van het uitzicht. ’s Avonds hebben we weer de nachtbus terug naar Manipal genomen, we moesten smorgens namelijk allebei weer om 9 uur beginnen in het ziekenhuis.

• 01 Juni 2016 - 15:08

Ton Schreurs: