Goa --> Mumbai --> Udaipur --> Pushkar --> Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Stan Bessems - WaarBenJij.nu Goa --> Mumbai --> Udaipur --> Pushkar --> Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Stan Bessems - WaarBenJij.nu

Goa --> Mumbai --> Udaipur --> Pushkar --> Jaipur

Door: Stan Bessems

Blijf op de hoogte en volg Stan

15 Juli 2016 | India, Jaipur

Na afgelopen week 2 dagen goed ziek te zijn geweest, flinke koorts + de bekende delhi belly, voel ik me weer bijna de oude.

Op het moment bevindt ik me in Jaipur. In een hotel waar gordijnen niet standaard bij de kamer zitten, die moesten we namelijk nog even regelen voor het slapen gaan bij de receptie, waren ze vergeten op te hangen..
Jaipur ligt in Rajahstan, een van de noord-westelijke staten van India, en ligt op zo'n 1600 km van de stad in Goa waarvan ik mijn laatste reisverslag schreef.

Om hier te komen hebben we aardig wat bussen en treinen gezien, maar natuurlijk ook prachtige dingen gezien en beleefd onderweg. De eerste lange treinreis was die van Goa naar Mumbai.
Mumbai ook wel bombay genoemd, is de stad die net zoveel inwoners heeft als Nederland, waarvan 70% in slums (sloppenwijken) woont. Toch schijnt Mumbai ook het financiele hart van India te zijn. Naast vele slums bevinden zich hier namelijk de hoofdkantoren van grote bedrijven, banken en bevindt de Indiase filmindustrie 'Bollywood' zich in deze stad.
Toen we in de ochtend aankwamen met de trein, en eerst reden door de buitenwijken van de stad, konden we meegenieten van de ochtend rituelen van de bevolking. Overal naast de rails zaten mensen te poepen.. Later kwamen we erachter dat van die 70% van de populatie die in slums woont, de meerderheid geen eigen toiletvoorziening heeft..
De eerste dag in Mumbai hadden we een hotel dichtbij het vliegveld geregeld, omdat we Martijn de volgende dag vroeg aan zou komen op het vliegveld. Dichtbij dit hotel bevond zich een nationaal park dat we hebben bezocht, een manier om even te ontsnappen aan de choas en stank van de stad. (zie foto's)
Nadat we Martijn de 8e van het vliegveld hadden gehaald zijn we naar het volgende hotel gereden, dichter bij de belangrijkste bezienswaardigheden. Zo hebben we nog 2 dagen in Mumbai doorgebracht en mooie maar ook minder mooie kanten van de stad gezien. Een van de indrukwekkendste dingen was de 'be a local tour' die we hebben gedaan. Een tour opgezet door twee inwoners van 'Dharavi', de grootste slum van Mumbai met 1 miljoen inwoners op 535 hectare. (https://www.youtube.com/watch?v=JkLpCFmDKbM). Een student uit de slum heeft ons de recycle en leerindustrie van de slum laten zien, en later ook het gebied waar ze leven. (zie foto's) Aangeslagen en kapot moe besloten we om de rest van de tijd in Mumbai mooie dingen te gaan bekijken, zoals de Portugese en Engelse koloniale gebouwen die er nog staan.

Vanuit Mumbai reisde we door naar Udaipur, Udaipur staat bekend om zijn mooie meer met in het midden twee paleizen, gebruikt in de James Bond film 'Octopussy' . De busrit duurde ongeveer 15 uur. Halverwege met onze slaapkop en hele hebben en houwe van bus moeten wisselen omdat de airco 'failure' had.. In Udaipur hadden we twee nachten, en de dus genoeg tijd om het rustig aan te doen. We bezochten een mooie voorstelling vol lokale gebruiken en dansen, en gingen vervolgens dineren in een rooftop restaurant met uitzicht op het meer. Erg sjoon, wat minder sjoon waas was dat de volgende ochtend deze man niet helemaal lekker werd. De rest van de twee dagen daar heb ik dan ook op bed doorgebracht, terwijl de rest van het reisgezelschap de omgeving verkende.

Weer tot het rijk van de levende gekeerd pakte ik in Udaipur voor de zoveelste keer mijn backpack in, om richting de bus naar volgende bestemming 'Pushkar' te gaan. De tuktuk-rit naar het busstation was vrij bijzonder, we hebben al wat aparte tuktuk-drivers gehad, deze spande de kroon. Slingeren over de weg roepend dat ie een Cobra is, toeteren wanneer er niks op de weg is etc. blij dat we levend aan zijn gekomen.

Pushkar was maar een paar uurtjes (5,5) met de bus, maar niet rechtstreeks te bereiken. De bus ging naar Ajmer en vanuit daar gingen tuktuks naar pushkar zelf ( ook nog ongeveer een half uurtje). Hier bleven we 1 nacht, we bezochten het heilige meer( waar een aantal Hindoe goden waaronder Brahma zijn verschenen). En deden een Camel(dromedaris) safari, een leuke ervaring!

na een nacht in Pushkar te hebben geslapen zijn we dus vanochtend met de bus naar Jaipur gekomen. Een grotere stad dan Udaipur en Pushkar, met ongeveer 2 miljoen inwoners. Dat t groter is merk je ook meteen aan de lucht, veel meer uitlaatgassen en riool-achtige stank. Vandaag hebben we een gedeelte van Jaipur bezocht, de Pink-City. Een gedeelte van de stad met allemaal roze huizen en een roze stadspaleis.

De planning is als volgt: morgen zijn we nog in Jaipur, de 17e gaan we richting Taj Mahal waar we savonds weer doorreizen naar Varanasi. Vanuit Varanasi vliegen we de 19e savonds naar Delhi om uiteindelijk de 21e terug naar huis te vliegen. Nog iets minder als een weekje dus.

De foto's zal ik later erop zetten wanneer er betere wifi mogelijkheden beschikbaar zijn! (hopelijk morgen)

• 17 Juli 2016 - 08:59

Mir:

Ha Stan, (en Lisa)
    Fijn des se wear beater bus.
    Geur hub veul gezeen, en auch veul geraoke zo te leaze.
    Dees weak weer nao hoes!, veilige vlucht en toet gauw.